michellemiezenbeek.reismee.nl

Achtergrond info en statistieken

Afgelopen donderdagavond hadden we een training over het hulpverlenerslandschap in het algemeen bij de NRC (Noorse organisatie op het eiland die BAAS deels voorziet in alle kosten, goede samenwerking). Tijdens de presentatie gingen we wat feitjes door waarvan ik dacht dat die wel leuk zijn om te delen. Ook wel goed om sommige ogen te openen over de gehele vluchtelingencrisis in Nederland, die eigenlijk ontzettend meevalt als je het in verhouding en het totaalplaatje zet. Goed, hier komt het.

Wereldwijd zijn er 65 miljoen mensen gedongen ergens anders dan hun huis. 21,3 miljoen mensen daarvan vallen onder de term 'vluchteling'. In deze 21,3 miljoen vallen ook de Palestijnen (zo'n 5 miljoen). De grootste populatie vluchtelingen wereldwijd komt uit deze drie landen: Syrië (4,9 miljoen mensen), Afghanistan (2,7 miljoen mensen) en Somalië (1,1 miljoen mensen). Van alle vluchtelingen is ongeveer 50% jonger dan 18 jaar.

Dan over de opvang van vluchtelingen. De meeste vluchtelingen worden opgenomen door de volgende landen: Turkije (2,5 miljoen mensen), Pakistan (1,6 miljoen mensen), Libanon (1,1 miljoen mensen), Iran (979.400 mensen), gevolgd door Ethiopië en Jordanië. In Libanon betekent dit dat 20% van de totale bevolking vluchteling is. Onthoud de grote opvangrol van Turkije even.

12% van alle vluchtelingen wereldwijd is in Europa. 12% maar. En van deze 12% zit het overgrote gedeelte in Turkije lieten ze me zien. De rest is verdeeld, maar stelt in alle grote getallen echt niks meer voor. En daar klagen we dan steen en been over. Angst regeert, hier op het eiland trouwens ook onder de bevolking van de hele kleine dorpjes en de toeristen die weg blijven, 'omdat het hele eiland vol vluchtelingen zit'. Als je er niks van zou weten, zou het je ook echt niet opvallen vermoed ik.

In Griekenland zijn 44.600 vluchtelingen, waarvan 13.000 op de eilanden. In totaal zijn er 42.355 vluchtelingen op Chios geregistreerd tussen januari 2016 en 23 april 2017. Er wordt geschat dat er op dit moment zo ongeveer 1.865 vluchtelingen op het eiland verblijven. Tussen 1 en 23 april zijn er 369 mensen aangekomen. Eergisteren nog eens 60, waarvan 33 kinderen. En zo af en toe verlaten mensen het eiland, om doorgestuurd te worden naar een kamp in Athene, de volgende stap. Zo hebben we donderdagavond de nachtboot uitgezwaaid met een aantal kinderen van primary en highschool erop. Ik vond een prachtig verslag over een van onze middagstudenten op een blog van een andere vrijwilliger. Een zeer vrolijk en opgewekt meisje die alles wist en ondertussen ook iedereen al had zien vertrekken. Woensdagavond bracht ik haar terug na school naar haar container (prefab plastic huisjes) en sprak kort met haar moeder. Ze vertelde dat ze gingen vertrekken, maar wanneer, ze had geen idee. Donderdag hoorde ze dus dat ze met de donderdagavondboot gingen. Zo gaat dat hier. En dan kom je 's morgens vroeg aan in Athene en mag je jezelf daar wegwijs maken. Gebroken en wel.

Griekenland was nooit een land waar vluchtelingen bleven, iedereen was op doorreis naar de balkanroute. Hulp was gericht op transport naar de balkanroute. Nu de grenzen dicht zijn, zijn er vele mensen gestrand en niemand weet hoe lang het gaat duren. Duitsland schijnt een nieuwe regel te hebben dat ze niet per se meer herenigen met het gezin zodra er een familielid Duitsland bereikt heeft. Dat schijnt de reden te zijn dat er ook zoveel kinderen zitten hier. Het plan is dat de Griekse overheid het gaat overnemen, maar de hulpverleners hebben er nog weinig vertrouwen in. Alle internationale NGO's moeten van het eiland op den duur. Enerzijds goed als ze het zelf op kunnen pakken, want als het nog jaren duurt.. en Griekenland krijgt een hoop betaald om het te regelen (mogelijk ook omdat andere landen het zo wel prima vinden?). Nu nog het geld op de juiste plek zien te krijgen.

Nog een artikel van de Guardian over de situatie op het eiland , met mijn huisgenoot (een van de coordinatoren van BAAS erin.)

Nieuwe website BAAS

Nog kleine sidenote: ik noem een hoop getallen in mijn verhaal. Maar al deze cijfers zijn niet alleen maar cijfers, het gaat om mensen..

Tot zover deze info. Het is bedtijd. Morgen (maandag) nog een vrije dag en daarna 5 schooldagen, 1 weekend dag en een hele vroege ochtend naar het vliegveld. Dan is het over met de pret (en het fijne warme weer)

Nienke

Wauw Michelle wat een indrukwekkend verslag en wat goed dat je het even zo helder in beeld brengt!
Mooi geschreven! Bijzonder ook van dat meisje en dat je haar moeder kon spreken!
Geniet nog even van je laatste weekje daar! Wat gaat het snel ineens he!
Liefs! Nienke

Mam

Hoi lieve Mies,
Feiten voor ons en heel veel mensen, die voor jou zo menselijk zijn geworden en over ons mensen gaat.. want ook ons kan dit overkomen!! Hoop dat heel veel mensen dit lezen!! Veel liefs en een goede laatste week alweer daar
????????

Mam

Hoi lieve mies, goed dat je dit beschrijft. En deze feiten gaan over mensen zoals jij nu van dichtbij mee maakt met hun verhalen en hun overkomt maar en ons ook gewoon kan overkomen. Lieve mies nog een goede week ! Veel liefs????

Sylvia van Wonderen

Hai Michelle, goed bezig meisje. En interessant artikel van 30 april. Ja, goed om die cijfers eens te zien. Nog succes je laatste week. Hadden een hele gezellige middag met je ouders in Hattem!

peter

idd Michelle, er zitten mensen achter de feiten en cijfers. Wel goed en helder beschreven. geeft een goed beeld van de afschuwelijke werkelijkheid. Byzonder dat de hulpverlener nog contact heeft met dat meisje, en idd byzonder dat je haar ook gesproken hebt. Zie je gauw. P