michellemiezenbeek.reismee.nl

Randers!

Nou jongens, hier dan mijn eerste log uit Denemarken! Maandag gingen we weg van huis, dinsdag hebben we nog een beetje sight-seeing door zuid-Denemarken gedaan. Heel mooi daar. Normaal crossen we alleen maar over de snelweg, nu hadden we de tijd om langs de fjorden te rijden en koffie te drinken in de haven bij Vejle.

Om 15.00 hadden we afgesproken bij mijn toekomstige schoolgebouw. Ze zijn net verhuist (maandag) en het is daar zo nieuw dat onze Tomtom het niet kon vinden. Het gebouw was nog leeg, op een heleboel verhuisdozen en stoelen/bureaus na dan. In vergelijking met het gebouw van Windesheim is dit heel klein, en dan zijn het nog 3 opleidingen. Zelf noemen ze het een groot gebouw. Na een tijdje wachten op de Portugese meiden (op het dakterras), nam onze buddy ‘Kirsten' ons mee naar de burgerzaken van Randers. Mijn vader en zus gingen zelf hun eigen weg en als ik naar mijn residence zou gaan, zou ik hun bellen. Bij de burgerzaken konden we nog niet terecht, we moesten eerst naar de Danish Office in Århus voor een verblijfsvergunning. Omdat dat de dag erna op het programma stond, hebben we het zo gelaten en hebben we een rondleiding door Randers gekregen. Ook heeft Kirsten ons laten zien waar het busstation is, welke bussen we moeten nemen, hoe laat die gaan en heeft ze uitgezocht hoe we aan buskaarten moesten komen.

Toen het tijd werd om mijn kamer te gaan bewonderen en we terug bij de auto van Kirsten kwamen, bleek dat deze lekte. Onder de auto lag een grote plas water/olie. Na het bijvullen van alles voor we weg gingen, een extra stop bij een tankstation om nog een keer bij te vullen, kwamen we bij mijn kamer aan.. Nou ja, niet alleen mijn kamer. Er wonen nog zo'n 250 mensen daar! Mijn kamer is prima, ik heb alles zelf. De keuken hier is groot en wordt schoongemaakt door schoonmakers en tot nu toe zijn de ganggenoten ook leuk (ik heb er welgeteld al 2 ontmoet, de rest woont er nog niet). Gister hebben we (mijn Portugese studiegenoten en ganggenoot Rasmus) samen gegeten en daarna film gekeken.

De crashcourse Dansk is ook leuk. Het nadeel is dat de bus om 7.05 vertrekt, kortom: elke ochtend om 6 uur gaat de wekker. De taalcusus is van 8.45 - 12.30 (op zaterdag alles een uurtje later) en we zitten echt met alle nationaliteiten door elkaar. Er is nog een ander Nederlands meisje, maar ook daarmee praat ik Engels. We leren van alles door elkaar, ik heb 4 boeken en we hebben ook echt veel huiswerk. Dit doen we ook samen in de keuken, met behulp van Rasmus, die de dingen wel op de juiste manier uitspreekt. Denen hebben er een handje van om de helft van wat ze schrijven niet uit te spreken, dat is dus om het makkelijk te maken.. En daarbij zeggen ze de dingen die ze schrijven en uitspreken op een andere manier dan dat er geschreven staat..
‘Det er' wordt uitgesproken als ‘dee',
‘De er' als ‘dii'
‘ skal have' als ‘ska(h)a)'

Dit hele verhaal schrijf ik pas nu, omdat we nog geen internet hadden. Dit zou eigenlijk pas over 2 maanden geregeld worden, maar ik vind 2 maanden zonder internet op mijn kamer toch wel erg veel. Ik kan best een paar dagen zonder, maar op een gegeven moment wil ik gewoon contact hebben met iedereen, skypen enzo J De Portugezen dachten hetzelfde (nog erger denk ik), en we hebben geregeld dat iemand het vandaag komt installeren.

Ook in Denemarken is het donderdag (torsdag) studentendag en is er hier op het studententerrein disco in de ‘nightclub'. Ik heb het idee dat ik naast twee losgeslagen party-animals woon, het eerste dat Joana (uit Portugal) vroeg aan Kirsten was waar je ‘s nachts uit kon gaan en nu moet en zal ze naar de disco, dus ze gaat zo slapen.

Hoewel ik wel moe ben van alles wat we afgelopen dagen al gedaan hebben en we komende dagen nog gaan doen, gaat het goed. Hoewel verhuizen, Engels praten, mensen leren kennen, een taal leren en reizen energie kost, levert het ook energie op. Daarbij zoek ik ook mijn rustmomenten. Gister ben ik alleen naar het centrum gelopen, 3km rechtdoor bergafwaarts (en terug dus weer op) en net heb ik rustig op mijn kamer met een muziekje aan een boekje over Denemarken bestudeerd.

Ik moet weer eens aan mijn huiswerk beginnen, maar jullie horen snel meer!
(ik kan op een of andere reden geen foto's aan dit verhaal toevoegen, mijn internet is teveel beveiligd ;) maar die post in wel op een andere manier

Reacties

Reacties

Nienke

Hee Michellen!
Leuk om je verhaal te lezen en om te horen dat het goed met je gaat daar in Randers! Klinkt super goed allemaal!
Leuk dat je zo goed Deens gaat leren nu! Ik heb zelf nog erg veel moeite met de taal hier:)
Wij gaan morgen weer naar huis, zal even zwaaien als we langs Randers rijden!
Heel veel plezier deze weken! Super stoer!
Liefs uit Hjøring!! Nienke

Marlon

Heeej Michelle! tillykke med din nye bolig, eller skal man sige skotøjsæske ;) Det lyder rigtig lækkert det hele, fedt at sproget ikke er så svært endnu! Du må hellere se at få lavet alle dine lektier og så bagefter tage i byen med dine portugisiske veninder ;D Jeg glæder mig til at besøge dig og opleve hele dit Randers :D

Tamar

Hoi Michelle,

Leuk om je belevenissen te lezen. Veel succes toegewenst en we blijven je volgen.

astrid

hé toppertje!

leuk om je zo te volgen en een beetje te zien waar je
de komende maanden zult zijn.

veel liefs!

mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!