michellemiezenbeek.reismee.nl

Be careful with the polish guys

Zondag, de enige dag in de week dat we vrij hebben. En dat is maar goed ook. Vanmorgen stond ik op met het idee om actief te doen, maar ook om bij te slapen. Ik denk dat dat gelukt is. Ik begon met hardlopen (omgeving verkennen), maar na 13 minuten kon ik niet meer, ik kan niet 's ochtends rennen en al helemaal niet met alcohol in mijn bloed. Ik ben rustig terug gelopen naar huis, pyjama weer aangetrokken en in mijn bed gedoken met een film. Omdat de film niet zo heel boeiend bleek, lag ik bijna weer te slapen, maar dat was ook helemaal niet erg geweest. Ik was namelijk heel erg moe, al die nieuwe indrukken, laat slapen en de wekker elke dag om 6 uur..

En vrijdag is de feestweek in Randers begonnen en dat moest gisteravond gecheckt worden. Eerst hebben we hier in huis samen gegeten (ieder zijn eigen lekkere eten) en daarna alle leuke muziek geluisterd, disneymuziek, het Deense volkslied, Portugese muziek, noem maar op. Daarna zijn we naar het centrum gelopen (zo rond half 11), Jan (huisgenoot) ging met ons mee. In het begin was het rustig in de stad, dus liepen we door naar het oktoberfest (dit schijnt de voorpret te zijn voor de echte versie van oktober). In de tent was het zo druk en warm, dat we daar niet gebleven zijn, maar weer terug gingen naar de stad. Daar was ook de vriendin van Jan. Ze komt uit Polen en was daar samen met wat mensen die ook uit Polen kwamen. De Poolse jongens waren vervelend, irritant en niet te vertrouwen. Een van hem zei zelf nog tegen mij :'be careful with the polish guys'. Waar we ook heen gingen, ze achtervolgen ons en na 3 minuten waren we opeens ‘girlfriend!' Om half 2 was ik er klaar mee en ging met Jan en zijn vriendin terug naar ons huis.. Met de nachtbus, die gelukkig nog reed.

(Ik heb net warme stroopwafels uitgedeeld en nou moet ik nog een stuk of 10 pakjes meenemen als ik in Nederland ben. Hier heten ze ‘dutch wafels' en zijn heel duur)

Er is nog wat hier in Denemarken. Zaterdag renden we zoals elke dag naar de bushalte (want zoals altijd gaan we te laat weg van huis). Maar de bus kwam niet. Blijkt dat op zaterdag nog niet eens de helft van de bussen rijdt! Kortom, we moesten 20 minuten wachten. Maar ook onze aansluiting was anders, ook andere tijden en deze (dezelfde lijn) nam de toeristische route. Normaal gaan we over de snelweg, nu over landweggetjes. Toch waren we nog op tijd voor de languages class, waarmee we gingen ontbijten. Eerst bepalen wat we moeten hebben en hoe je dat in het Deens zegt, toen naar de supermarkt inkopen doen en daarna eten. Nu weten we hoe messen, vorken, lepels, borden en tafels heten in het Deens. Natuurlijk moet dat weer net even anders dan in Nederland. Een tafel = bord.. Dat is om het makkelijk te maken. De taalcursus is trouwen ook echt leuk :) Het duurt soms wat lang allemaal, 4 uur op een dag is best veel. Maar we leren snel en soms lijkt het nog best wel op Nederlands (maar die uitspraak....)

Ik heb net samen met Mariana een lang stuk gewandeld. Beide met muziek hard, door de regen en meebleren. Heerlijk. Ook nog wat gezien van het Deense landschap en we deden gewoon wat we wilden. Op een gegeven moment had je mooi uitzicht vanaf een kruispunt, dan blijf je toch gewoon even midden op het kruispunt staan? Geen probleem hier. Marianna zag een heuveltje met gras, rende erheen en rolde er vanaf.. Tsja, een soort van: doe waar je zin in hebt :) I like that.

Morgen gaat de wekker weer om 6 uur, dus ik ga slapen. Ook post in steeds nieuwe foto's in hetzelfde album, dus daar moet je zoeken.

Liefs vanuit Randers!
Michelle

Reacties

Reacties

Nienke

Hoi Michelle!
Leuk om je verhalen te lezen!
Klinkt goed allemaal!
Nog een weekje bikkelen op die Deense uitspraak en dan mag je je Nederlands weer even gebruiken hier! ;)
Veel plezier nog deze week!
Liefs! Je zus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!