michellemiezenbeek.reismee.nl

Eerste lesweek

Zo, de eerste lesweek zit er alweer bijna op. Dat wordt tijd voor een nieuwe update (en ook omdat Marlon daar zo om vraagt

Wink
). Waar te beginnen...?

Zondagavond had ik een toetjesparty. Een jongen uit India had een soort rijstebrij op zijn Indisch gemaakt, Camilla (vriendin van Jan, uit Polen) had griesmeelpudding volgens Pools recept gemaakt en daarna hadden we nog Italiaans ijs toe. Niet dat er iemand Italiaans was, maar gewoon. Ik heb beloofd volgende keer een Nederlands toetje te serveren, moet nog even nadenken wat..

Maandag, de eerste lesdag. De pret begon al vroeg. Ik had nog geen fiets, dus besloot ik Marianna achterop te nemen. Waarom niet andersom? Omdat zij echt heel lang al niet meer gefietst hebben en ze het verschijnsel 'bij elkaar achterop zitten' niet kennen. Onderweg werden we door iedereen aangestaard.. Waarom, doen we iets verkeerd? Maakt ook niet uit, lekker de berg afcrossen naar school. Hier vertelde Manja (contactpersoon) ons dat het verboden is om met 2 of meer personen op een fiets te zitten, dan krijg je dus gewoon een boete.. Ook gaat zij de Danish Office voor ons bellen, omdat we onze verblijfsvergunning/ cpr-nummer allang hadden moeten hebben. Zonder dit kunnen we niks.
Daarna hadden we de hele dag manual threatment. In het begin erg veel Deens allemaal, maar daarna tekende ze dingen op het bord en deed ze dingen voor. Ik heb ondertussen door dat je met goed kijken naar de gebaren al een groot eind komt. Bij dit vak geef je elkaar een soort massage. Dit gingen wij ook oefenen. Ik denk dat 1 sessie ongeveer 3 kwartier duurt, als je er de tijd voor neemt. Daarna nog ruilen. En dan 's middags na de lunchpauze hebben we nog 2 uur om te oefenen, zonder leraar. Verbazingwekkend hoeveel mensen er dan nog komen. Ik denk niet dat dat bij ons goed zou werken. Maar dit vak is zeker geslaagd, ik ben geloof ik nog nooit zo relaxt geweest.

Dinsdag hadden we de eerste uren ook weer oefenuren zonder leraar, de reden waarom wij dus een uur later op school waren. We hebben ook nog even geoefend hoor, maar daar hadden we toch geen 2 uur voor nodig? Daarna hadden we een vak over de motorische ontwikkeling van kinderen. Dit was heel veel theorie, dus best lastig en soms langdradig. Degene die voor ons vertalen, willen ook de les volgen dus ik wil niet de hele tijd vragen wat er nou gezegd wordt. Gelukkig gingen we ook wat praktijk doen; springen al een peuter, van de eerste kleine pogingen om te springen, tot echte sprongen, huppelpasjes en hinkelen. 's Middags hoefden we van de docent niet te komen, want dan zou ze heel veel theorie doen. Okee, lekker een vrije middag.

Voor woensdagochtend gelde hetzelfde, dan zouden we anatomie hebben, maar daar hoeven wij niet heen, dat kunnen we niet aan. We hebben een beetje anatomie in een andere les, maar dit theorievak is niet voor ons, wij volgen alleen praktijk. Het vak van woensdagmiddag ging over een goede houding en hoe vertel je nou je client wat voor oefening je gaat doen en waarom. Je zou denken, ow, dat vak hebben we in Zwolle ook, nee, dit is dus weer anders. Misschien een kleine overlap, maar de Denen doen alles op hun eigen manier. In het laatste uur heb ik met 2 Deense klasgenoten samengewerkt en ik moet zeggen, dat was erg leuk. De een legde veel uit in het Engels en vertelde daarbij ook precies wat de bedoeling was en waarom. Ik schrijf zoveel de laatste dagen dat wil je niet weten. Alles wat ik zie, doe of hoor, schrijf ik op. Anders vergeet ik het, zoveel nieuwe indrukken en dingen om op te letten.

Vandaag hadden we een extra vak die we met de 3e jaars meededen. 'Older people', ik heb me erg vermaakt. De docente was zelf een oudere vrouw, klein, gerimpeld en erg lief. We hebben ons voorgedaan als mensen boven de 60 en allerlei rek- en strekoefeningen vanuit de stoel gedaan. Daarna kwam er ook een stukje dans in. Dans? Ja, zittend op je stoel, met je voeten meestampen, handen meeklappen, meezingen (in het Deens) en inhaken maar!
In deze klas zaten ook een paar meiden die naar Nederland waren geweest voor 2 weken international Program (aantal PMT-studenten uit alle europese landen die info/ oefeningendelen). Ze vonden het erg leuk om over Nederland te praten en nou blijkt ook nog dat zij ons extra les gaan geven in manual threathment! Leuk!

Vanmiddag kwamen Koen en Marlon mijn fiets brengen, dus nu kan ik zelf ook fietsen. Nadat Koen bijna mijn hele brood heeft opgegeten, zijn we naar de stad gelopen om te laten zien waar ik het mee moet doen, waar ik studeer en om lekker (gratis)warme chocolademelk te drinken bij de JyskeBank.

Toen ik thuis kwam, kwam de vrouw van de administratie langs. Ze heeft 20 jaar in Nederland gewoond en vind het maar al te leuk om Nederlands met mij te praten. Ze had een brief in haar hand, of deze voor mij was. Gericht aan 'Tabaqui', ja, dat ben ik ook. Daarna vertelde ze me dat ze afgelopen week met een andere Nederlandse jongen voor mijn deur heeft gestaan. Hij was net aangekomen en was nog helemaal alleen op zijn gang. Dus het leek haar leuk als hij wat aansluiting had met andere Nederlanders. Tsja, ik was er niet. Ondertussen wonen er naast het nog 2 andere Nederlanders, dus of ik het leuk vond om met haar mee te gaan om ze te ontmoeten. Ja hoor, prima. Dus daar heb ik nog een tijdje staan praten.

Vanavond is de disco hier op de campus. Mariana heeft aangepapt met de barjongen. Hij heeft ons uitgenodigt om voor openingstijd al langs te komen om wat tafelvoetbal te spelen en wat de drinken. Doet ze goed ;-)

Morgen heb ik als het goed is een wat meer actievere les, die schijnen ze hier toch ook wel te hebben. Ik ga het zien!

Lang verhaal weer.. Sorry.. en dan heb ik nog niet eens verteld dat ik een biebpasje heb en een Deens boekje heb gehaald voor kinderen die net beginnen met lezen, yes, daar hoor ik nu ook bij als het over Deens gaat..

Foto's komen later.
Liefs, Michelle

Reacties

Reacties

Hannah

Leuk om te lezen allemaal!! Anders maak je bitterkoekjespudding? Of rijstevla of haagse bluf! Veel plezier nog iig!

peter

ha ha goed verhaal, leest lekker weg, ik zie het voor me.
moet ik vanille vla met aalbessen opsturen?

Franciska

Hej! Super leuk om je verhalen te lezen. Komt me allemaal bekend voor:) Leuk! Succes met de lessen, lekker alles opnemen en af en toe even je oren sluiten voor al het deens;) Doe je de groetjes aan Jan en Kamilla? Veel plezier daar!

Els

Vlaflip!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!