michellemiezenbeek.reismee.nl

København

Ondertussen ben ik terug van een weekendje Kopenhagen. Ja, daar had ik nog niks over verteld hier, maar dat wist ik ook nog niet toen ik mijn vorige verhaal schreef. We zagen in ons rooster dat we vrijdags vrij hadden, een lang weekend dus. Dan zie je opeens het foldertje van Linie888 (busverbinding tussen Jutland en Kopenhagen) en dan komen de wilde ideeen. Snel zijn we hostels gaan zoeken, tickets voor de bus geboekt en 2 dagen voor we weg zouden gaan was alles rond.

Donderdagavond eerst nog lekkere zelfgemaakte monchou-taart gegeten met champagne, ter ere van de afscheidsavond van Jan en Kamilla (ze zijn dit weekend helaas verhuist, naar een appartement in de stad). Ik had hen monchou-taart beloofd, maar dat bleek moeilijker dan verwacht. Monchou bestaat hier niet namelijk, bestognekoeken gelukkig wel onder een ander naam/merkje en toen ik andere geschikte roomkaas had gevonden, was Kamilla er niet en kon ik de mixer niet lenen. Gelukkig wonen hier boven de ‘huisvrouwen' en hebben zij alles. Resultaat was erg lekker. Daarna door naar de disco, tot niet al te laat..

..want om 6 uur ging de wekker. Snel opstaan, douchen, broodjes smeren en nog 6x aankloppen bij Mariana en Joana, omdat die zoals elke ochtend niet opschieten. Het was stervenskoud buiten voor een 16 september.. 5 graden, belachelijk. Uiteindelijk kwamen we op tijd bij de bus, is er nog geen bus. Erg teleurstellend dat die ons nog 15 minuten in de kou heeft laten wachten, maar toen hij er was, was alles snel weer goed. Halverwege werden we de bus uit gegooid en moesten we met de pont om aan de overkant een andere bus in te stappen. Om half 12 waren we daar dan: København (ik kan het nog steeds niet uitspreken). Eerst maar naar het hostel: Sleep in heaven. Als je ooit nog naar Kopenhagen wil en je bent tussen de 16-35 jaar, dan raad ik het je erg aan.

Erg veel gezien in Kopenhagen, veel gelopen van het ene naar het andere. We hebben ongeveer naar de beroemde meermin gestaan, zonder haar te zien en te weten dat ze daar was (daar kwamen we achter toen we weer in het hostel waren). Zaterdag heerlijk ontbeten en daarna een rondleiding door Kopenhagen te voet gekregen. Dit was van een organisatie die dit gratis verzorgden, 3 uur lopend door de stad met veel verhalen en geschiedenis. Erg leuk. Daarna nog door de langste winkelstraat van Europa gelopen (valt best mee hoe lang die is hoor). Nog naar het museum geweest en naar Christiania. Dit is een soort stad op zich binnen de grote stad, gesticht door een protestbeweging 40 jaar geleden. Nu wordt het gerund door hippie's. Daar hebben we 's avonds gegeten, de enige plek tot nu toen in Denemarken waar ze ook een speciaal vegetarisch gerecht hebben. Zondag hebben we de trein gepakt en zijn we naar Malmö (Zweden) geweest. Deze stad is mooier dan Kopenhagen. Hier 3 uurtjes rondgelopen en toen weer terug.

De terugweg ging wat minder goed.. De boot had problemen dus kwam 25 minuten te laat. Er was een van de motoren stuk, dus we zouden langer onderweg zijn (normaal 1.10 uur). Halverwege werd er omgeroepen dat we door de mist en het slechte weer de verkeerde kant opgevaren waren.. Nog eens 20 minuten erbij. Uiteindelijk staan we om 23.30 in Randers op het busstation. Maar dit is Denemarken op zondag: bussen rijden tot 19.00..
Het weekend was erg gezellig, maar ik ben er ook achter dat de Portugezen toch een andere leefstijl hebben. Een stukje lopen is al moeilijk. Lopen met al je spullen op je rug ook. Als we om 10 uur moesten uitchecken ging de wekker om 9 uur. Dan ben ik wakker, sta ik op en ga douchen. Voor ik dat kon doen, moest ik eerst Joana wakker schudden, want die zet met gemak haar wekker uit en slaapt door. Zij is degene die het meeste tijd nodig heeft en waar we altijd op wachten. Nu zaten ik en Mariana op ons bed eerst nog een half uur te lezen tot Joana ook klaar was.

Dit is trouwens niet alleen in Kopenhagen zo. Vanmorgen moesten we gewoon weer naar school. We spreken altijd om dezelfde tijd af en standaard gaan we te laat weg. Vanmorgen klopte ik eigenlijk iets te laat aan, maar Joana moest eerst haar haar nog fohnen en kammen. Als we na hard fietsen op school staan, vraagt ze me: ‘waarom zo'n haast?' Nou, omdat het tijd is. Ze mag me ook rustig achterna komen, maar ik wil graag op tijd zijn (zij hecht daar geen waarde aan).

Nog iets anders leuks! Mijn klas moet 2 weken lang elke dag kinderen observeren bij een crèche. Wij hoeven dat niet, tenminste, maar 1 a 2 dagen. Voor ons is er een ander plan: 3 dagen stage bij een therapeut. Maar die wonen dus allemaal ver weg, dus.. ik ga 3 dagen intern bij een therapeut in het zuiden van Denemarken. Best gek, ze heeft gewoon een man, kinderen en ik spreek geen Deens. Ze behandelt vooral zwangere vrouwen en vrouwen die net bevallen zijn. Dat is weer een nieuwe doelgroep.. Ik ga het zien.

Ik weet niet hoe ik het doe, maar het is weer een mega verhaal.. Sorry
Snel een nieuwe update, want ik heb nog niet alles verteld, haha

Liefs, Michelle

Reacties

Reacties

Nienke

Hee Michelle!
Wat super tof dat je in Kopenhagen bent geweest!! Echt heel erg leuk! Zullen we samen nog een keer naar Kopenhagen gaan? Dan weet jij nu de weg en waar die meermin is! :)
Super gaaf ook dat je gaat stage lopen! Bijzondere doelgroep, ben benieuwd!
Heb je mijn kaartje nog ontvangen? Ben benieuwd of die is aangekomen!?
Ik mail je snel om een datum te prikken, dan kom ik een paar dagen langs! :)
Liefs en veel succes met die Portugezen;)
Nienke

Marlon

hey Mies! Wat leuk van Kopenhagen en Malmö - was dat gewoon zo simpel te doen ;)?
En leuk van die stage, dat word vast wel echt leuk! Zal toch wel lukken met dat deens :)
De kamer van Koen is trouwens nog gewoon super leeg, kom je snel langs - als je daar tijd voor hebt natuurlijk ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!