michellemiezenbeek.reismee.nl

Dagelijks leven in Denemarken

Ik heb geloof ik alleen nog maar allemaal leuke dingen verteld uit Denemarken, maar nog niks over de feiten en basic dingen (dagelijks leven), dus.. dat ga ik nu eens doen.

Mijn klas: in mijn klas is de gemiddelde leeftijd oud. Er zijn een aantal studenten van onze leeftijd, maar ook een aantal ouderen. De oudste is 52, de jongste.. ben ik denk ik. Een aantal hebben al kinderen, een huis, gezin, etc. Terwijl ik net met mijn leven begin, weet ik van een dat ze al gescheiden is. Groot contrast dus. Opzich heel mooi, omdat de ouderen meer levenservaring hebben en de jongeren meer energie. Ook is de klas echt heel gemotiveerd (ze hebben er voor gekozen zich om te laten scholen/ verder te studeren en willen dit echt graag).
Dit is echt niet in heel Denemarken zo, niet op elke school en zelfs niet in elke klas. Dit ligt grotendeels aan mijn opleiding, maar ook aan deze klas. Ze zijn namelijk niet in september begonnen, maar in januari. In de andere klassen ligt de gemiddelde leeftijd iets lager, zijn iets meer jongeren.

Rooster: Ik volg alleen de praktijkvakken omdat de theorie niet haalbaar is in het Deens. Nou loopt dit nogal veel door elkaar en soms is dit dus erg saai voor ons (Vanmorgen hebben Mariana en ik nog een uur kamertje verhuurd en gekke tekeningen gemaakt, omdat we een soort anatomie hadden.. Niet te volgen in het Deens. Omdat we alleen de praktijkvakken doen, is ons rooster een beetje aan de lege kant. Soms heb ik hele dagen vrij, soms hoef ik maar een paar uurtjes naar school en daarom volgen we soms ook lessen met andere klassen mee. Met de eerste jaars, keuzevakken van de 3e jaars en volgende week doen we een projectweek met de 4e jaars.

Best saai soms die lege dagen zonder iets te doen, dus we gingen op zoek naar een baantje. We hadden zelf al bedacht dat het moeilijk kon worden, omdat we geen Deens spreken. Oplossing is schoonmaakwerk of in de keuken. Ik denk dat we bijna alle cafe's,sandwichbarsen restaurants in de stad gehad hebben, Bij 1 hadden we geluk en hadden ze een heel klein baantje (3 uur p/w) al schoonmaker en ook wel iets in de keuken omdat ik daar ervaring in heb. Maar.. het doek viel toen bleek dat we hier maar voor uiterlijk 3 a 4 maanden zijn. Kortom, we houden loze tijd.

Weer: Denemarken heeft ongeveer hetzelfde weer als Nederland, maar je weet het nooit hier. In een dag komen alle seizoenen langs. Vandaag was het stralend blauwe lucht en ik wilde boodschappen doen. Ik fiets net de hoek om en er komt toch een water naar beneden. Ik was binnen 3 minuten zeiknat. Ik fiets verder en de zon schijnt weer. 's Nachts kan het hier nu al 6 graden zijn. Overdag wisselend van 13 t/m 22. De Portugese meiden lopen nu al met handschoenen en winterjas.

Geld: Omdat ze hier alles altijd een beetje anders willen doen, hebben ze hier geen euro;s maar kronen. 1 euro is 7.5 kronen. Ingewikkeld, loop je in de supermarkt en kost een pak melk opeens 5.75.. Zoveel? Onee, ik moet het nog delen door 7.5. Maar dan is alles hier gemiddeld 1.5 keer zo duur als in Nederland. Hoe dit komt? Omdat veel producten uit andere landen komen. Als je iets van snoepjes wilt kopen, komt het uit Nederland of Finland. Bakproducten? Eerst een omschrijving in Nederlands, dan Engels en dan Deens. Paprika? uit Nederland. Kronen zijn erg onhandig als je bijvoorbeeld geld voor internet moet overmaken, we hebben namelijk geen Deens bankaccount. Voor kamerhuur is daar iets voor geregeld, voor geld op je printpasje/wasserette-kaartzetten niet. Handig

Nou, ik denk dat dat weer een iets beter beeld geeft van het leven in Denemarken. Dit is ook een soort tijdvulling van teveel tijd.

Liefs, Michelle

Reacties

Reacties

Nienke

Ha zusje!
Leuk dat je ook wat leuke feitjes uit Denemarken beschrijft! Wat kan je dat mooi omschrijven! Moest er om lachen!
Veel succes nog daar! En vergeet vooral niet lekker te genieten van al die 'gekke' dingen, voor je het weet ben je weer!
Liefs uit Zwollywood!

Els

Hé Michelle!
Leuk om wat van je te lezen. Lijkt me ook best eenzaam als je weinig te doen hebt, al ga je dan veel met die 2 portugeze meisjes om. Ik hoop wel dat je genoeg meepikt van alles wat er te leren valt, straks kom je nog met een achterstand terug :P. Maar goed, geniet er vooral van!
Liefs, Els

Koen

Hoi Michelle
Leuk om te lezen hoe Denemarken ook al weer was! ik hoop dat je nog wel even zonder winterkleren kan!

hoi Mies,

leuk om even iets van je te horen, lezen.

Erge leuke foto's
hopelijk lukt het je om nog wat meer "te doen" te krijgen.
(hoe deden die andere 2 uit Nienke haar jaar dit?) misschien hebben ze nog tips.
groetjes Astrid

Esther

hee Michelle, Ik lees weer eens een berichtje van je! Leuk. Ik herken zoveel van toen wij er waren. grappig. Dapper dat je dit toch veelal alleen uitvogelt allemaal!! En stages in alle hoeken van Denemarken die je gaat zien & uitstapjes naar Kopenhagen: hadden we niet. Toch jaloers ;-). Heb nog een goede tijd daar & groetjes aan Jan & kamila! :D Groetjes Esther W.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!