michellemiezenbeek.reismee.nl

Tijd vliegt..

D e laatste week met de Portugese meiden is in gegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat het zo nog niet helemaal voelt, maar het wel steeds echter wordt. Vandaag hadden zij afsluitend gesprek met Manja (contactpersoon). Ik was daar ook bij, gewoon om toch nog wat praktische zaken te bespreken. Het hoofd van de opleiding hier, Helle, kwam ook nog even langs om afscheid te nemen. Na een interview met Manja was daar dan het volgende afscheidsmoment. Toen was het toch wel even heel echt en dichtbij. Ja, ik kom in januari gewoon weer terug, maar dat zal niet hetzelfde zijn. Ondanks dat kijk ik er ook naar uit om naar huis te gaan. Iedereen weer even zien :)

Hoewel ze hier al 3 maanden overal in de kerststemming zijn, heb ik toch nog Sinterklaas gevierd hier. Wat vrienden van hier uitgenodigd die het niet snappen en hen allemaal de opdracht gegeven om een cadeautje te kopen en leuk in te pakken. Hier hebben we heel gezellig het cadeautjesspel mee gespeeld. Groot succes. De avond ervoor kreeg ik onverwacht bezoek van een zwarte Piet. Een van mijn Deense vrienden hier kon 5 december niet komen en besloot daarom maar om zich eens te verdiepen in Sinterklaas en ons te verrassen als zwarte Piet, met pepernoten.

Ik voel me steeds meer geïntegreerd in de klas hier. Meestal als onze klasgenoten een opdracht moeten doen of groepjes moeten maken om de klas les te geven, hoeven wij dat niet. We hebben een leuk vak (bewegingsontwikkeling van kinderen, lekker spelletjes spelen) en ik was daar op een ochtend alleen. Zo kwam ik ook in een groepje terecht en van het een komt het ander, dinsdag heb ik mijn klas lesgegeven. Ik moest alleen doen alsof ze 5-6 jarige waren. Best gek als er allemaal volwassenen (sommige al van in de 50) voor je neus staan. Dinsdag mag ik weer, dan heb ik 5 kwartier om aan mijn klas te laten zien hoe we PMT in Nederland doen. Moet nog even wat leuke oefeningen bedenken dus (nog ideeën?).

De taalcursus, dat gaat goed. Helaas zijn komende week mijn laatste lessen. In januari starten ze pas de 17e weer en dan ga ik ongeveer al bijna weer naar huis. Ik heb nog gevraagd of er niet een andere klas is die wel eerder begint, maar dat mag ik dus niet. Ik kreeg ook nog het gekke idee in mijn hoofd om een niveau-afsluitende test te doen om zo naar het volgende niveau te mogen. Gaat eigenlijk nergens meer over, maar stel dat ik ooit nog Deense lessen krijg, betekent dat wel dat ik niet meer in module 1 hoef te beginnen. En het schijnt dat ik die test makkelijk aankan. Vorige week heb ik met een groepje samen gewerkt die van mijn rustig Deens mochten praten, dan begrijp ik het en ook heb ik de helft van de lessen vertaalt voor Joana. Best gek, ik ben niet eens Deens!

Morgen gaan we schaatsen op de ijsbaan in de stad. Ow! Helemaal vergeten te vertellen, maar de eerste sneeuw is hier al naar beneden komen vallen. Joana en Mariana helemaal blij, die zagen het voor het eerst echt sneeuwen. Rennen naar het dakterras dus.Van mij mag het nog even wachten.

De rest van de week staat vol met ‘julefrokost (kerstlunch)' met onze klas, afscheidsdiner en nog meer feestjes. Dat wordt een week met dubbele gevoelens dus..

Reacties

Reacties

PeterM

Ha Mies, goed verhaal joh, ja inderdaad de tijd vliegt.
Veel plezier (ahum) met de afscheidsfeestjes. En succes met je PMT les. Is het gekleurde balletjesspel in de gymzaal niks? haha.
Nou nogmaals, veel plezier en goede reis natuurlijk volgende week.

Nienke

Hoi Michelle! Mooi verhaal en mooie foto's!
Heb je de foto's en kaarten al gekregen!?
Ik heb net 2,5 uur een appeltaart gebakken voor het weekend!! Maandag bij me nieuwe baantje geleerd, nu dus zelf even uitgeprobeerd! Heerlijke bezigheidstherapie!

PMT oefening tip: geef de klas allemaal een opdracht om bepaalde materialen ergens neer te leggen (3 soorten opdrachten) iedereen heeft dus tegengestelde belangen zonder dat ze dat in eerste instantie weten.. kijken hoe dat gaat en hoe iedereen daar mee om gaat!

Succes! Ben benieuwd hoe het gaat!
Tot heel snel!

Liefs, Je zus!

Ivanka

Fijn om van je te lezen.
En hoewel het verschrikkelijk dubbel is ben ik blij dat deze gevoelens er zijn, de tijd is een goede voor je (geweest). Ook die laatste weken zal jij open staan voor dit avontuur. Toffe Deense troela. Succes, sterkte en bovenal; geniet nog even flink!
Dikke knuffel!

Els

Ha Michelle,
Liever sneeuw dan regen toch? Die heeft hier namelijk eerder de overhand :P.
Wat cool van die Zwarte Piet!
Het lijkt me heel lastig dat je vriendinnen weggaan, en gelukkig mag je dan ook nog even eerst naar huis, kun je even aandachtsaansterken voor je nog even alleen moet!
De 21e heb ik 's avonds vrij in mijn agenda!

Liefs, Els

Astrid

he lief miesje , eindelijk tijd om even te reageren.
Ik vind het zo leuk om te lezen en ook gezien te hebben
hoe jij alles oppakt. Je nieuwe contacten daar, met denen,portugezen en anderen nationaliteiten,
je nieuwe ontwikkelde capaciteiten op kook en bak gebied, vooral de traditie van de Denen volgens mij daarin volgt, dat tafelen en eten vooral een gezellige bezigheid is met elkaar.
Het zal straks wel weer even wennen zijn in Nederland, maar wel met een paar hele leuke contacten en ervaringen rijker!
En voor ons ook weer fijn om jou dichterbij te hebben.
Veel liefs en sterkte met deze week!
Asrid

Marinka

Hee Michelle!
Leuk al die verhalen, zo te horen heb je het goed naar je zin daar!
Maak er nog een hele leuke tijd van!
Groetjes van hier:)!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!