michellemiezenbeek.reismee.nl

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Michelle

Julie

hey,

ik vertrek zaterdag (1 oktober) naar Denemarken voor vier maand. sinds jij er reeds geweest bent, kun je mij dan iets meer vertellen over de maatschappelijke zorg in Denemarken (sociale zekerheid en bijstand)??

Heb jij ook een soort van portfolio moeten opstellen?

Mvg, Julie

Michelle

Ik ga als erasmus student, dus heb geen portfolio hoeven maken.
In Denemarken moet je een cpr-nummer hebben, hiervoor ga je naar de Danisch office (in grote steden, ik weet niet waar je heen gaat..?), moet je wat formulieren invullen. Na een paar weken krijg je een brief met een alien-ID. (jaja.. leuk die Denen ;)) Daarmee ga je naar de gemeente (Borgerservice) en dan sturen zij de yellow-card naar je op in 2 weken ofzo. Met de yellow-card kun je naar de dokter en dat soort dingen. Met je internationale zorgverzekeringskaart kun je voor spoed enzo ook altijd terecht.

Over bijstand weet ik niks. Ik krijg studiefinanciering vanuit NL en mag dit dus niet van de Deense overheid nog een keer krijgen, maar ze doen hier wel aan dat soort dingen.

Succes.. Wat ga je in Denemarken doen?

Julie

Hoi,

ik ga als Erasmusstudent naar Aarhus :)
ik verblijf in Aarhus maar ik zal mijn laatstejaarsstage in Galten doen, niet zo ver van Aarhus. Daar zal ik 4 maand werken in een kinderdagverblijf. Ik moet wel een heel portfolio aanmaken voor school. Stom maarjah, weer zo'n stomme Belgenregel ^^