michellemiezenbeek.reismee.nl

Nieuwe reis: Chios, Griekenland

Hallo en welkom op mijn reislog!

Ik ga een poging doen om weer een blog bij te houden met mijn belevenissen. Omdat het me niet lukt om een nieuwe reis aan te maken binnen mijn bestaande reisblog, ga ik maar gewoon verder boven mijn belevenissen uit Denemarken. Ik heb ook geen idee of ik in Chios af en toe uberhaupt tijd heb om iets te bloggen. Of nog puf na een dag hard werken. Maar voor alle voorbereidingen heb ik daar natuurlijk nog wel tijd voor.

Voor nu het eerste berichtje. Na lange tijd van mailwisselingen met de organisatie, heb ik gister een mailtje gekregen met de bevestiging dat de data die ik noemde kunnen, kortom, ik kon mijn vliegtickets gaan boeken. Tegelijkertijd heb ik soort folder met meer info gekregen, over wat ik kan verwachten en wat niet, wat ik mee moet nemen, hoe de eerste week eruit komt te zien en nog wat algemene dingen.

En wat ga ik daar nu eigenlijk doen? In december las ik een artikel op de NOS over een schooltje op Chios. Een zwisterse organisatie is daar begonnen met een klein opgezet schooltje om kinderen uit de kampen even uit de ellende te halen en weer kind kunnen laten zijn en leren. Sommige kinderen hebben nog nooit een school van binnen gezien, anderen zijn jaren niet geweest. Op het eiland was nog niet zoveel geregeld, want niemand zou er lang blijven. Alleen zitten de vluchtingen vast en zitten de kinderen daar ook allemaal langer dan gepland en verwacht vast in de omstandigheden van de kampen. Dus deze organisatie begon met een schooltje, wat al snel uitgroeide tot twee gebouwen en een jongerencentrum. De doelstelling is nu om elk kind uit de omliggende kampen tenminste 3 dagen in de week onderwijs/ leuke dagbesteding te kunnen aanbieden. En dat allemaal op basis van vrijwilligers. Het klinkt allemaal goed georganiseerd en goed overdacht. Er zijn een paar appartementen waar de vrijwilligers met elkaar verblijven. De kinderen komen lopend vanuit het kamp (onder begeleiding van de vrijwilligers) of met de bus van verdere kampen. Vrijwilligers zorgen voor lessen en activiteiten. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet ik nog niet precies, maar we gaan het aan en zien wel.

Dus.. Op 1 april vlieg ik heen, op 8 mei kom ik weer terug. Spannend allemaal!

Groetjes,
Michelle

Reacties

Reacties

Nienke

Super gaaf Mies! Wou dat ik mee kon!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!